Spelutveckling

Under kursen i spelutveckling, har jag lärt mig grunderna i att arbeta med både Unity och MAYA, när jag utvecklat mini-spel och 3D-modeller. Det var så enormt kul att jag önskar att jag stod i början av min karriär!

Jag vill verkligen lära mig mer och utvecklas ytterligare som 3D-designer, spel-designer och digital kreatör.

Nedan presenterar jag lite om de spel jag skapade på kursen.


Mina spel:

Sunflower farm race screenshot

Sunflower Farm Race

Min senaste skapelse är ett charmigt 3D-spel med en egen karaktär. Jag skapade de flesta game-propsen i MAYA och Gimp. Andra importerade jag och modifierade. Målet i spelet är att så snabbt som möjligt samla in alla alla lådor med solrosfrön som leveransbilen tappat och ta sig runt och tillbaka till farmen med dem.

8 mar kl 9.09, 2023:

Här kommer slutligen lite feedback på din sista inlämning: Car Race. Din inlämning är riktigt bra, och det är härligt att se hur du tagit ut svängarna och tolkat uppgiften på ett sådant sätt att du verkligen gjort spelet till ditt eget. Grafiken är riktigt genomarbetad och alla delar faller väl på plats i spelet, som dessutom har fått en rätt skön känsla över sig. Ordningen i din projektkatalog är fortfarande fin och namngivningen av skript och andra filer är naturlig, vilket gör att det blir lätt för mig att hitta bland alla filer. Tack för en bra inlämning!

– Christian Ohlsson

Flappy Bee

Detta är ett sidescroller 2D-spel, i stil med det klassiska Flappy Bird men med en egen twist. Undvik småtornados och stenhögar medan du som ett flitigt bi samlar pollen på blommor och stjärnor i molnen för att få poäng. Målet är att samla max antal poäng innan slutet av banan.

29 dec 2022 kl 13.45:

Här kommer lite feedback på din andra inlämning med spelet Bouncing Ball: Din inlämning fungerar precis som det var tänkt och du har gjort ett bra jobb med att färdigställa spelet. Du har fortfarande en bra ordning både i din projektkatalog och i din hierarki och jag antar att du redan nu märkt hur viktigt det är när spelet växer en aning! Kul att se grafiken i spelet, du har verkligen fått till en speciell känsla i ditt spel. Du har gått lite utanför ramarna vad det gäller uppgiftsbeskrivningen, och det är härligt att se! Lite strul har du varit med om, men detta är riktigt bra tycker jag, även om det såklatr finns saker att slipa på. Ser med spänning fram emot din nästa inlämning. Bra jobbat!

– Christian Ohlsson

Flappybee screenshot

Roll a ball beachfrenzie screenshot

Roll a ball – beach frenzie

Det första spelet jag utvecklade var ett klassiskt roll-a-ball 3D-spel. Målet är att samla alla gyllene kuber så snabbt som möjligt. Den är enkel att utveckla vidare med fler banor och finesser. Här importerade jag mycket material att jobba med för att skapa ett visuellt tilltalande spel. Lite programmering justerar bollens rörelser och gör att man inte kan fastna i spelet.

17 nov 2022 kl 11.49:

Här kommer lite feedback på din första inlämning med spelet Roll a Ball: Du har gjort en bra inlämning och spelet fungerar precis som det är tänkt. Det är kul att se att du har gått lite utanför ramarna i beskrivningen, vilket gör att spelet blir mer intressant att spela! Annars har du bra ordning både i hierarkin och i ditt projekt vilket gör att det inte blir så krångligt att bygga vidare på ditt spel. Ser med spänning fram emot din nästa inlämning. Bra jobbat!

– Christian Ohlsson


För färgsättning av mina UV-maps har jag jobbat i GIMP. Det är också i det programmet jag editerat bilens UV-map för att bättre passa spelets karaktär. I Audicity har jag dels tillverkat några egna ljudeffekter och dels editerat några importerade ljudeffekter.


Jag har verkligen tyckt om att arbeta i MAYA och se mina visioner ta form och komma till liv! Mitt nästa mål vad gäller digitalt skapande, är att lära mig använda Blender samt att lära mig animera first person characters på ett coolt sätt. Jag har ändlöst många idéer snurrandes runt i huvudet som jag gärna skulle vilja utveckla vidare. Detta är dock något jag insett kommer att vara en fritidssysselsättning för mig snarare än ett heltidsjobb, om inget intressant jobb rågar korsa min väg.

Trots att det är lite av en utmaning att programmera (här i C#), är det samtidigt mycket belönande. Känslan när man löser en klurig uppgift för att få saker att fungera så som man tänkt dem, går knappast att jämföra med mycket annat.

Då jag har en förkärlek för blommor och trädgårdsskötsel, likväl som att skapa saker, både i verkligheten och som 3D-modeller, så har jag en vision om att lära mig skapa i VR/AR. Då skulle jag kunna skapa en fantastisk trädgård där man kan odla och sköta sina växter och blommor, helst utan sniglar och andra skadedjur, och se trädgårdens växter fylla ut sin plats.

Men det är knappt värt att säga, att där är jag inte, ännu. Men att skapa blommor i MAYA har varit riktigt kul faktiskt! Att lära sig mer om att göra detaljerade teckningar och målningar av vildblomster skulle vara ett steg närmare till att skapa den virtuella 3D-trädgården som jag föreställer mig påta i när jag en dag går i pension och kroppen inte riktigt orkar med som förr längre. Vid det laget kommer man kanske till och med kunna känna dofterna av blommorna och jorden i VR.